seo site

seo site

جایی برای سئو سایت ها به صورت حرفه ای
seo site

seo site

جایی برای سئو سایت ها به صورت حرفه ای

ریدایرکت ۳۰۱ چیست و چه زمانی باید از آن استفاده کنید؟

اگر آدرس صفحه‌ای در سایت را به URL دیگری تغییر می‌دهید، به عنوان اولین قدم و مهم‌ترین کار باید مطمئن شوید که کاربران به صفحه جدید دسترسی دارند. یعنی زمانی که آدرس قبلی را وارد می‌کنند، به URL جدید هدایت شوند. به این عملیات در دنیای وب، ریدایرکت ۳۰۱ می‌گوییم.

در این مطلب علاوه بر توضیح درباره ریدایرکت ۳۰۱ و اینکه چه زمانی باید از آن استفاده کنید، روش‌های انجام آن در پلتفرم وردپرس را نیز معرفی می‌کنیم. همچنین تفاوت بین ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ را خواهیم گفت. پس با تریبون همراه باشید.

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

۳۰۱ کد وضعیتی است که سرور به مرورگر شما می‌فرستد. کدهای زیادی وجود دارد که ممکن است بعضی از آنها را دیده باشید ( مثلاً کد ۴۰۴ خطای not found است، یا کد ۴۰۳ که دسترسی غیر مجاز و کد ۵۰۰ ارور سمت سرور). زمانی که یک صفحه سایت را باز می‌کنید و سرور هم وضعیت را نرمال اعلام می‌کند، کد برگشتی برای آن صفحه ۲۰۰ یعنی بدون مشکل خواهد بود.


 زمانی که محتوای موجود در یک URL را به آدرس دیگری منتقل می‌کنید، کاربرانی که می‌خواهند صفحه قبلی را ببینند، خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. ریدایرکت ۳۰۱ از این مساله جلوگیری می‌کند.

برای بهبود تجربه کاربری باید تمام آدرس‌های قدیمی را به آدرس‌های جدید ریدایرکت کنید تا کاربر در برخورد با سایت شما، با خطا رو به رو نشود.

با قرار دادن ریدایرکت ۳۰۱، سرور وضعیت را “انتقال دائمی” در نظر می‌گیرد و کاربران را به لوکیشن جدید منتقل می‌کند. این انتقال آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که معمولاً کسی متوجه آن نمی‌شود. شما آدرس را می‌زنید و محتوای مورد نظر خود را می‌بینید. به همین سادگی. البته افزونه‌هایی وجود دارند که هر زمانی ریدایرکت شدید به شما اطلاع می‌دهند. مانند افزونه ayima redirect path.


" خرید رپورتاژ آگهی ارزان "


آیا تنها کاربرد ریدایرکت ۳۰۱ برای کاربران است؟

جواب منفی است. ریدایرکت ۳۰۱ نقش کلیدی دیگری نیز بازی می‌کند. زمانی که در ازای فراخوانی یک صفحه از سایت آدرس ۴۰۴ برگشت داده می‌شود، موتورهای جستجو آن را از ایندکس خارج می‌کنند و رتبه این صفحه در رنکینگ صفحه نتایج گوگل از بین خواهد رفت. برای حل این مشکل می‌بایست به گوگل یا سایر موتورهای جستجو نشان بدهید که تنها آدرس این صفحه است که تغییر کرده نه اینکه محتوای آن از بین رفته باشد.

در واقع ریدایرکت ۳۰۱ به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که محتوایی که به دنبال آن هستید همچنان روی سایت وجود دارد. فقط از این آدرس به یک URL جدید منتقل شده است. با این اعلام، گوگل همچنان ایندکس و امتیاز این صفحه را حفظ می‌کند و مشکلی برای سئو سایت به وجود نخواهد آمد.

چگونه یک ریدایرکت ۳۰۱ انجام دهیم؟

پروسه انجام این کار بسته به CMSی که استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود. اما از آنجایی که وردپرس سال‌هاست در صدر لیست محبوب‌ترین پلتفرم های مدیریت محتوای دنیا قرار دارد، ما در این مقاله درباره روش‌های ریدایرکت ۳۰۱ در وردپرس توضیح می‌دهیم. اگر سایت خود را با CMS راه اندازی نکرده‌اید، باید از یک developer یا توسعه‌دهنده وب کمک بخواهید.

درباره وب‌سایت‌هایی که با وردپرس ایجاد شده‌اند هم باید توجه داشته باشید که بسته به قالب و نسخه‌ای که روی سایت نصب است، ممکن است مراحل و گزینه‌ها اندکی با هم متفاوت باشند. ما در این قسمت دو روش رایج برای این کار را با هم بررسی می‌کنیم.

1.    تنظیم ریدایرکت با استفاده از سرور

بهترین راه برای ریدایرکت کردن از نظر سرعت و مسائل فنی این است که از طریق خود سرور این کار را انجام دهید. چون خود وردپرس هم این امکان را به شما نمی‌دهد و برای اینکار بایستی پلاگین نصب کنید. زمانی که می‌خواهید ریدایرکت ۳۰۱ را از طریق خود سرور انجام دهید، بسته به نرم افزاری که روی سرورتان نصب است باید مسیر متفاوتی را بروید.

معمولاً سرویس دهندگان از آپاچی، nginx یا IIS استفاده می‌کنند. اما به هرحال هرکدام شیوه خود را دارند. اگر نمی‌دانید که چطور از طریق خود سرور ریدایرکت را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را به یک متخصص بسپارید. چون سر و کله زدن با تنظیمات آن ممکن است چیزی در عملکرد سرور را تحت تاثیر قرار دهد.

2.    ریدایرکت کردن با استفاده از پلاگین رایگان وردپرسی

روش دیگر این است که از طریق پلاگین‌های وردپرس این کار را انجام دهید. خصوصاً اگر نمی‌دانید که چطور از طریق سرور ریدایرکت کنید، استفاده از خود وردپرس گزینه مطمئن تری است. گرچه این روش بهینه‌ترین متد نیست و ممکن است نصب کردن افزونه روی سایت، سرعت را پایین بیاورد.

ریدایرکت ۳۰۱

در پنل مدیریت وردپرس سایت خود به سراغ گزینه افزونه‌ها بروید و با تایپ کردن redirect یکی از پلاگین‌های به روز و امتحان شده با نسخه وردپرس خود را دانلود و نصب کنید. کار کردن با این افزونه‌ها کار چندان سختی نیست. کافیست آدرس URL قبلی را وارد کنید و آدرس جدید را هم بدهید تا خود افزونه ریدایرکت ۳۰۱ را انجام دهد.

https://www.triboon.net/blog/1926/ریدایرکت-۳۰۱/

چه زمانی از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنیم و چه زمانی از ریدایرکت ۳۰۲؟

در اکثر اوقات از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده می‌کنید. مگر چند حالت خاص که در لیست زیر آورده‌ایم:

  • در شرایطی که هنوز سایت خود را به طور کامل راه اندازی نکرده‌اید.
  • مواقعی که می‌خواهید کاربر خود را به دلیلی غیر از سئو به صفحه دیگری بفرستید. مثلاً صفحات لاگین یا چک آوت فروشگاه
  • ممکن است از یک صفحه موقتی استفاده کنید که نمی‌خواهید موتورهای جستجو آن را به عنوان صفحه همیشگی به حساب بیاورند.

موارد استفاده از ریدایرکت ۳۰۱

بعد از توضیح اولیه شرایطی که ممکن است ریدایرکت ۳۰۱ به کارتان بیاید، می‌خواهیم چند مورد رایج را بیشتر توضیح دهیم.

1.    تغییر آدرس URL

ممکن است URL اصلی شما به هر دلیلی خوب بهینه نشده باشد یا بخواهید ساختار پوشه‌بندی سایت خود را دوباره مرتب کنید. در این شرایط است که نیاز دارید آدرس URL خود را ریدایرکت کنید.

2.    دوباره ساختن بخشی از محتوا

گاهی پیش می‌آید که بخواهید یکی از محتواهای قدیمی خود را در صفحه‌ای جدید از نو بسازید. یا مثلاً از یک قالب دیگر برای صفحه استفاده کنید. در این شرایط باید مطمئن شوید که آدرس قدیمی به این صفحه جدید ریدایرکت می‌شود. بعد از اینکه مطمئن شدید ریدایرکت ۳۰۱ به درستی انجام می‌شود، صفحه قبلی خود را از انتشار خارج کنید و آرشیو نمایید.

3.    تجمیع کردن چند تکه محتوا

فرض کنید که محتواهای پراکنده زیادی درباره یک کلمه کلیدی در سایت‌تان وجود دارد. که حالا می‌خواهید همه را در یک صفحه و با یک سئوی قوی یکی کنید. اینجاست که باید به موتورهای جستجو اعلام کنید که تمامی آن صفحات قبلی باید به یک صفحه جدید منتقل شوند.

بعد از اینکه صفحه جدید خود را ساختید، از هر کدام صفحات قدیمی یک ریدایرکت ۳۰۱ به URL  صفحه جدید بزنید.

4.    انتقال محتوا از یک دامنه به دامنه‌ای دیگر

اگر می‌خواهید سایت خود را از یک دامنه به دامنه‌ی دیگری منتقل کنید، بسیار مهم است که از صفحه قبلی ریدایرکت به صفحه جدید بدهید. اگر فقط دامنه را تغییر داده‌اید که فقط یک ریدایرکت نیاز است و آن هم چیز پیچیده‌ای نیست. اما اگر در ساختار پوشه بندی‌ها هم تغییری ایجاد شده، می‌بایست با دقت تمام آنها را ریدایرکت کنید.

اگر قرار است تک به تک صفحات سایت را به آدرس‌های جدید منتقل کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک نقشه ریدایرکت بسازید که در آن تمام صفحات با دامنه‌های قدیمی به آدرس‌های جدید منتقل شوند. و این کار را در چند مرحله انجام دهید. یعنی اول صفحات اصلی سایت و بعد تک به تک صفحات دیگر.

در مرحله اول، باید ریدایرکت ۳۰۱ را برای تمام صفحات روی سایت جدید بزنید. همچنین برای تمام صفحات دیگر یک ریدایرکت ۳۰۲ بسازید به صفحه اصلی سایت. اگر یادتان باشد گفتیم که کد ۳۰۲ به موتورهای جستجو می‌گوید که این انتقال آدرس موقتی است. تا بعد در مراحل بعدی بتوانید تک به تک تمام آنها را به آدرس‌های درست و جدید خود ریدایرکت کنید.


" ساخت بک لینک دائمی "


فراموش نکنید این کارها را انجام دهید

حالا که اهمیت ریدایرکت ۳۰۱ را متوجه شده‌اید برویم به سراغ کارهایی که ممکن است انجام ندهید و روی سئو سایت تاثیر منفی بگذارید.

1.    ساختن یک ریدایرکت ۳۰۲ بین دو ورژن مختلف دامنه

فراموش نکنید که آدرس https سایت شما یک URL متفاوت از دامنه اصلی به حساب می‌آید. پس مطمئن شوید که از هرکدام از حالت‌های مختلف دامنه خود به آدرس جدید ریدایرکت کرده‌اید.

2.    ساختن ریدایرکت ۳۰۱ بعد از ایجاد یک صفحه جدید

فرض کنید یک برند اسباب بازی، سال‌ها روی یک دامنه فعالیت کرده و دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه برای آن کسب کرده است. حالا به هر دلیلی تصمیم می‌گیرد آدرس سایت خود را تغییر دهد. اگر فراموش کند که آدرس قبلی سایت را به دامنه جدید ریدایرکت کند، همه چیز از بین می‌رود. تمام سئو و اعتباری که طی این سال‌ها به دست آمده است.

3.    استفاده از ریدایرکت ۳۰۲ در حین جابه جایی محتوا

فقط در حالتی که جا به جایی محتوا موقتی است و به خاطر به روز رسانی بخش‌هایی از سایت انجام می‌شود، می‌توانید از ریدایرکت ۳۰۲ استفاده کنید. در غیر این صورت ۳۰۱ را انجام دهید که ارزش لینک‌های داخلی و رنکینگ جستجوی که در صفحه ایجاد شده است از بین نرود.

4.    ایجاد ریدایرکت برای لینک‌های قدیمی

اگر از لینک‌های داخلی قدیمی سایت ریدایرکت نسازید، تجربه کاربری بدی ایجاد می‌کنید. مثلاً دکمه‌ای که به صفحه بلاگ یا صفحه اصلی سایت قبلی لینک شده است. پس حواستان به لینک‌های داخلی هم باشد.

5.    ریدایرکت صفحه‌ای با محتوا و مقصود متفاوت از صفحه مقصد

توجه داشته باشید که در حین این ریدایرکت کردن‌ها، صفحه‌ای را به یک محتوای کاملاً متفاوت از صفحه قبل منتقل نکنید. در این شرایط کاربری برای یک کلمه کلیدی روی لینک شما در صفحه نتایج جستجو کلیک می‌کند و بعد به صفحه‌ای با محتوای کاملاً متفاوت منتقل می‌شود. تصور کنید تجربه کاربری و امتیازهای منفی‌ای که به خاطر این اشتباه به دست می‌آورید چقدر زیاد خواهد بود.

سایر انواع ریدایرکت‌ها

در ابتدای این مطلب گفتیم که انواع مختلفی از ریدایرکت وجود دارد که هر کد، وضعیتی را نشان می‌دهد. به عنوان آخرین بخش این مقاله، انواع ریدایرکت‌ها را معرفی می‌کنیم.

1.    ۳۰۲- موقتاً منتقل شده

این دستور تقریباً مشابه ریدایرکت ۳۰۱ است. با این تفاوت که ما در هنگام استفاده از آن می‌دانیم که جا به جایی یا تغییر آدرس موقتی است. برای کاربر البته هیچ فرقی ندارد. اما برای موتورهای جستجو ماجرا متفاوت است. با این دستور، دیگر کرولرهای موتورهای جستجو صفحه جدید را ایندکس نمی‌کنند و رنکینگی برای آن در نظر نمی‌گیرند. چون می‌دانند این صفحه مدت زیادی باقی نمی‌ماند و صفحه اصلی دوباره در دسترس قرار می‌گیرد.

2.    ریدایرکت جاوا اسکریپت یا متا رفرش

این مورد با دو نوع ریدایرکت دیگر تفاوت دارد. در این حالت صفحه به صورت نرمال با کد ۲۰۰-ok باز لود می‌شود. بعد یک اسکریپت داخل صفحه اجرا می‌شود که کاربر را به صفحه ای دیگر منتقل می‌کند.

شاید شرایطی باشد که این روش به کار بیاید اما به طور کلی بهتر است از آن صرف نظر کنید. چون بیشتر تبلیغات و سایت‌های اسپم از این روش استفاده می‌کنند و ممکن است تجربه کاربری خوبی برای سایت‌تان ایجاد نکند.

پیدا کردن ارورهای ۴۰۴ داخلی

تیم سئو یا تیم توسعه دهنده وب سایت ممکن است بعضی لینک‌های شکسته را روی وب سایت‌تان شناسایی کنند. در این شرایط بهتر است از ریدایرکت ۳۰۱ برای هدایت کاربران به آدرسی جدید استفاده کنید. البته می‌توانید به جای این کار، خود لینک داخلی را عوض کنید و آدرس جدید را جایگزین نمایید.

پس سعی کنید روش‌های مختلف ریدایرکت کردن را با توجه به پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید یاد بگیرید تا بدون هیچ مشکلی بتوانید تغییراتی که می‌خواهید را روی وب سایت خود انجام دهید. بسیاری از وب سایت‌ها بخش مهمی از سئو و ترافیک سایت را به خاطر ارورهای ۴۰۴ از دست می‌دهند. به این نکته آگاه باشید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

برای خرید رپورتاژ آگهی به سایت تریبون مراجعه کنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.