با نگاهی به گذشته میتوان گفت که برند از زمانهای قدیم وجود داشته چرا که کارخانههای مختلف برای شناسایی محصولات خود و تمایز بین محصولات شرکتهای مشابه از نشانههای خاص استفاده میکردند. امروزه نیز ثبت برند با توجه به رقابت زیادی که در بازار وجود دارد دارای اهمیت است و بسیاری از افراد پس از ثبت شرکت به دنبال شرکت برند هستند. برند به عنوان یک نام تجاری است که میتواند خدمات شرکتهای مختلف را از یکدیگر متمایز کند.
برند دارای کاربردهای مختلفی است که مزایای آن باعث میشود تا مدیران کسب و کارهای مختلف به دنبال ثبت آن باشند. نام و نشان تجاری برای شناسایی یک کالا یا خدمات از یک فروشنده برای تمایز نمودن کالاها از کالاهای رقیب کاربرد دارد. سؤالی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد این است که آیا خودمان میتوانیم ثبت برند نماییم. در این نوشته میخواهیم در مورد این موضوع مطالب جالب توجهی را برای شما عزیزان همیشه همراه قرار دهیم.
باید توجه کنید شرکتهایی که به دنبال ثبت برند هستند میتوانند از یک بستر قانونی از خدمات و محصولات خود به شکل مناسب حفاظت کنند. در واقع با توجه به قوانین در نظر گرفته شده افراد و شرکتهایی که برند خود را به ثبت میرسانند تحت حمایت قانون قرار گرفته و میتوانند با خیال راحت محصولات خود را در بازار منتشر کنند. ثبت برند ضمانت میکند که مشتریان میتوانند به آسانی محصولات را از هم تشخیص داده و برای جلوگیری از سوء استفادههای احتمالی کاربردی است.
ثبت برند تجاری نیز برای شرکت دارای اهمیت است چرا که وجود برند تجاری باعث میشود تا شرکت برای بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کند و به دنبال حفظ کیفیت قبلی محصولات باشد. ثبت یک برند تجاری میتواند حق استعمال انحصاری علامت تجاری را برای شخص حقیقی یا حقوقی به دنبال داشته باشد و باعث جلوگیری از کلاهبرداریهای مختلف شود.
میتوان گفت بله، اشخاص میتوانند با فراهم کردن مدارک قانونی لازم به راحتی مراحل ثبت برند را طی کنند. با توجه به این که نحوه ثبت برند به صورت اینترنتی است افراد میتوانند پس از اسکن کردن مدارک خواسته شده در وب سایت iripo.ssaa.ir به راحتی اقدام به ثبت برند نمایند. باید توجه داشته باشید که پیگیری مراحل ثبت علامت تجاری از طریق سامانه ذکر شده قابل انجام است و متقاضیان میتوانند درخواستهای خود را اعم از رفع، پرداخت حق الثبت، تمدید، انتقال و غیره از طریق سامانه فوق انجام دهند.
پس از ثبت درخواست متقاضی، مدارک درج شده در وب سایت توسط اداره مالکیت معنوی مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که علامت قابل ثبت باشد اجازه انتشار آن توسط سازمان مالکیت معنوی داده میشود و در صورت وجود هر گونه نقص، متقاضی باید مدارک خود را تکمیل کند. در صورتی که درخواست داده شده با شرایط اداره ثبت برند مغایرت داشته باشد، تقاضای فرد به صورت کلی رد میشود و قابل تجدیدنظر نیست.
همان طور که در بالا به آن اشاره شد، افراد میتوانند مراحل ثبت برند را دنبال کنند و از جمله شرایط ثبت برند تجاری ، آماده کردن مدارک لازم جهت ثبت است. مدارک لازم جهت ثبت نشان تجاری برای اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح زیر است:
باید بیان کرد در صورتی که درخواست ثبت برند شامل تصویر یا نام لاتین نباشد، نیازی به ارائه کارت بازرگانی نیست.
وجود برند و نشان تجاری مخصوص، برای یک موسسه یا شرکت به نوعی باعث حفاظت از داراییهای آن شرکت میشود چرا که قانون به صورت خاص از کسانی که دارای برند تجاری هستند حمایت میکند. وجود برند تجاری برای شرکت و مصرف کنندگان دارای مزایای زیادی است که میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. صاحبان کسب و کارهای مختلف میتوانند از طریق سامانه اینترنتی به راحتی ثبت نام خود را تکمیل کنند.
مراحل ثبت نشان تجاری مختلف بوده و دارای هزینههای متفاوت است. درخواست شما از طریق سامانه اداره مالکیت معنوی ثبت و بررسی میشود. در صورتی که درخواست شما و مدارک خواسته شده طبق قوانین و ضوابط تعیین شده باشد، میتوانید از برند تجاری ثبت شده به مدت ده سال استفاده کنید.
برای مشورت و مشاوره رایگان از کارشناسان ثبتی هانا ثبت کمک بگیرید. کافیست در ساعات اداری با شماره ۴۴۲۸۸۳۶۰-۰۲۱ تماس بگیرید تا با کارشناسان ثبت هانا بهترین شرکت ثبت برند در تهران صحبت کنید.